Op 1 januari 2014 vervalt de 0%-bijtellingscategorie voor hybride auto’s. Dat heeft nu al invloed op de keuzes van leaserijders: zij bestellen minder plug-in hybrides. Met slideshow: populaire leaseauto’s.

Dat blijkt uit verkoopcijfers over het tweede kwartaal van de twee grootste leasemaatschappijen van het land, Leaseplan en Athlon. Deze twee bedrijven bedienen met beide ongeveer 120.000 auto’s zo’n 40 procent van de Nederlandse leasemarkt.

Automobilisten die nog voor het einde van dit jaar hun nieuwe hybride leaseauto ophalen, profiteren nog vijf jaar van het meest gunstige fiscale tarief. De zakelijke rijder die vanaf het nieuwe jaar een hybride least, gaat zeven procent bijtelling betalen. Volledig elektrische auto’s blijven volgend jaar wel in de 0%-bijtellingscategorie vallen.

Enkele auto’s die vanaf 1 januari aanstaande niet langer in de 0%-procent, maar in de 7%-bijtellingscategorie vallen, zijn de Chevrolet Volt, de Opel Ampera, de Toyota Prius en de Volvo V60. De eerste drie modellen hebben een elektromotor en een benzinemotor. De Volvo V60 rijdt op elektriciteit en diesel.

Hybrides

Waar de categorie hybrides bij Leaseplan in het eerste kwartaal van 2013 nog goed was voor een aandeel van een kleine 20 procent, liep dit in het tweede kwartaal terug tot 11,8 procent. Naast de categorie plug-in hybride (minus 5%) leverden ook de categorieën hybride-benzine (minus 3%) en hybride-diesel (minus 1%)  in. Het aandeel volledig elektrische auto’s bij Leaseplan steeg licht, van 0,1 procent naar 0,3 procent.

Bij Athlon nam het aandeel bestelde volledig elektrische auto's veel sterker toe: van 0,3 procent in het eerste kwartaal naar 1,2 procent in het tweede kwartaal. Net als bij Leaseplan nam het aandeel bestelde plug-in hybrides af, al is die daling iets minder sterk dan bij de concurrent. Ten opzichte van het eerste kwartaal bestelden leaserijders bij Athlon ruim 3 procent minder van deze auto's. Hybride-diesel daalde licht (-0,8%), terwijl het aandeel hybride-benzine juist iets toenam (+0,1%)

Bij beide Almeerse leasemaatschappijen daalde het aandeel bestelde auto's in de 0%-categorie fors. Bij Athlon van 8 naar 6 procent en bij Leaseplan van 9 naar 4,5 procent.

Mitsubishi Outlander

Volgens beide leasemaatschappijen is de beperkte beschikbaarheid van de Mitsubishi Outlander een belangrijke oorzaak voor de sterke daling in de 0%-categorie. De vraag naar de auto is nog altijd groot, maar de terreinwagen is waarschijnlijk niet meer leverbaar in 2013. Dit tempert het aantal bestellingen. Ook de Volvo V60, een andere plug-in hybride, is voor dit jaar uitverkocht.

In de eerste drie maanden van 2013 was de Outlander bij Leaseplan de derde meest bestelde leaseauto. In het tweede kwartaal zakt de auto naar plaats negen. Bij Athlon ging de vijfzitter nog verder onderuit: van plaats twee naar plaats tien.

Populair

De populairste modellen onder leaserijders blijven de Renault Mégane Estate, de Ford Focus en de Volvo V40. Bij zowel Carlease als Athlon staan deze drie modellen uit de 14%-bijtellingscategorie in het tweede kwartaal in de top vijf. Bij Athlon wordt de top-5 aangevuld met de BMW 3-serie (20% bijtelling) en de Peugeot 208 (14% procent bijtelling). De top-5 van Leaseplan wordt gecompleteerd door twee modellen van Volkswagen: de Polo en de Golf.

Ook de Skoda Octavia en de Mitsubishi Outlander staan bij beide maatschappijen in de top-10 van meest geleaste modellen.

Leaseplan schrijft de toegenomen populariteit van de Volkswagen Polo en Golf toe aan de hernieuwde beschikbaarheid van de 14%-uitvoeringen. Dit is dan ook de enige bijtellingscategorie die in de lift zit bij Leaseplan.

Bij Athlon blijft het aandeel bestelde auto's in de 14%-categorie stabiel op 27 procent. Alleen het aandeel auto's in de 20%-categorie neemt daar toe: van 25 naar 29 procent. Athlon durft niet te zeggen of deze stijging samenhangt met het geringere aantal bestelde plug-in hybrides.

Bekijk hier de slidshow: de populairste leaseauto's van het tweede kwartaal van 2013.

Meer diesel- en benzineauto's

Klanten van Leaseplan lijken in plaats van plug-in hybrides voor dieselauto's te kiezen. Het aandeel bestelde dieselauto's is bij deze maatschappij in het tweede kwartaal bijna 9 procent groter dan een kwartaal eerder. Het aandeel benzineauto's nam met 0,7 procent licht af.

De cijfers van Athlon laten een ander beeld zien. Daar neemt het aantal bestelde dieselauto's met 4 procent af, maar stijgt het aantal benzineauto's met 7 procent. De woordvoerder van Athlon kan de verschillen niet meteen verklaren. "Mogelijk heeft dit met een marketingcampagne van Leaseplan te maken."

De cijfers van de twee leasemaatschappijen samen laten zien dat zowel het aantal bestelde dieselauto's (+5%) als het aantal bestelde benzineauto's (+6%) stijgt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl